Nerja Andalusie Quatro

4 februari 2016 - Nerja, Spanje

We gaan weer verder met onze story:

29/12  Deze ochtend een opgestaan met een zwaar bewolkte hemel, het heeft dan ook een keer geregend vannacht.

We hadden een afspraak staan met onze kapper, daarna zijn we onze olliebollen gaan ophalen bij de Hollandse winkel.

Bij Portofino een zeer mooi gelegen terras boven zee iets gedronken en gegeten en natuurlijk ook hier weer bekende tegen gekomen (Coet en Marleen), dus het gaat weer langer duren.

De zon is intussen ook weer terug.

30/12  Op de een na laatste dag van het jaar, hadden we een mooi rondje gepland door Andalusie.

Via Velez Malaga en Vinuela naar Alhama de Granada een heel oud plaatsje aan de rand van een diepe kloof zeer mooi gelegen.

Via een andere route hoog door de bergen weer richting kust die je dan bij het stadje Almunecar weer bereikt. Het is een een hele mooie route over smalle wegen maar ook bijna geen verkeer.

31/12  Daar is hij dan de laatste dag van 2015. Heel gezellig gevierd bij La Tahona en het Balcon de Europa.

Taxi genomen naar huis, maar dat was dan ook wel nodig.

1/1 Naar Nerja gelopen en dus ook de auto opgehaald.

3/1  Nieuwjaars receptie in Algarobbo, daar zijn we met Ton en Corine naar toe geweest.

Wij wilden op de terugweg lekker gaan eten bij La Viuda, maar deze was gesloten dus het feest ging niet door. Vreemde naam voor een restaurant La Viuda ( de weduwe)

Zijn toen maar naar Dirk gereden voor een tapa.

6/1  We hadden een uitnodiging ontvangen van Hans en Gonnie voor een dagje uit. Zij wilden ons ophalen in Punta Lara om 08.00 uur ja het was wel een beetje aan de vroege kant.

We zouden naar een hele bijzondere markt in Benalmadena gaan en een park gaan bezoeken, en later in een dorpje in de bergen gaan eten.

Maar wat was het stil op de autovia richting Malaga, en toen we Benalmadena binnenreden kregen we het in de gaten het was vandaag Drie Koningen en Spanje had dus een feestdag. Alles was dicht dus ook geen "bijzondere markt" maar we hebben ondanks dit er een gezellige dag van gemaakt.

Het restaurant in de bergen was erg klein, maar met deze feestdag leek het nog veel kleiner. Het leek wel een wedstrijd hoeveel mensen krijg je op een feestdag in een klein restaurant, nu in Spanje heel veel. Er moesten ook nog een tiental kinderwagens in.

8/1  Rincon de Victoria bezocht stadje met mooie naam, en mooi gelegen aan de kust.

9/1  In Nerja bij restaurant “Puente” bij de oude brug geweest. 2 bier, 2 glazen wijn en 4 tapa schotels voor 7,60 euro, wij dachten dat ze iets waren vergeten, maar nee hoor het klopte, wij als pensionadas vinden dit wel leuk, we waren dan ook niet de enigste "pensionadas"

10/1  Naar Frigiliana en geheel naar boven gewandeld, wat is dit toch een leuk dorp. In de middag een wandeling door een National Park in de buurt van Maro.

11/1  Niet zo'n mooie dag wat weer betreft maar wel droog, een paar uurtjes naar Torre Del Mar en daar later ook nog een groot winkelcentrum bezocht. Vanavond gaan we de verjaardag van Margareth vieren bij La Tahona is ook een heel gezellige avond geworden.

12/1 Met Coet en Marleen bij de Cuevas (grotten) van Nerja afgesproken om deze eens te gaan bezoeken. Het was weer stralend mooi weer geworden, maar we gaan toch maar de donkere grotten in. We vonden allemaal de grotten best wel indrukwekkend maar het was er toch wel veel te donker en je mocht ook niet flitsen voor het maken van foto's. Best wel jammer.

In de avond hadden we een uitnodiging van Margareth en Dirk voor een diner bij het mooi gelegen restaurant Avalon in Punta Lara dit ter gelegenheid van Margareth's verjaardag.

14/1  Het is weer eens tijd om wat sport te gaan doen, dus we gaan maar weer eens een paar uurtjes tennissen.

18/1  We zijn echt ook nog wel eens een dagje bij het appartement, dit was er weer een.  Heerlijk op ons terras het weer was schitterend, en lekker zitten lezen.

19/1  Om 08.00 uur vetrokken naar Cordoba, eerst Margareth en Dirk ophalen in Nerja en dan snel de autovia op richting Cordoba (220 Km). Halverwege werden we overvallen door dikke mist en dat heeft best wel lang geduurd tot bijna in Cordoba. Het hotel hadden we al geboekt via Booking.com dus hadden we de navigator op het adres van het hotel ingesteld. Zo rond 11.00 uur stonden voor ons verrassend mooie hotel gelegen in een parkachtige wijk.

Mooie kamer, het ziet er allemaal heel goed uit in Hotel Ayre Cordoba.

De bus naar het centrum van de stad op 2 min. lopen dus lekker de auto laten staan. De thermometer in de stad gaf aan 7 C, ja het was niet lekker.

Vreemd gevoel geeft dat je loopt in een van de warmste steden in Europa, waar het zomers gemakkelijk 40 C kan worden. Maar ja het is winter en het is het binnenland van Spanje. We wilden toch wel als eerste naar de Mezquita Cathedral, maar voor dat we daar waren kwamen we ook nog de Iglesia de San Bartholome tegen, ook zeer oud en mooi.

De Mezquita is wel de topper van Cordoba, maar dat kunnen jullie wel op de foto's zien. Ik weet niet hoeveel foto's we hier met z'n drieen hebben gemaakt, maar ik denk Margareth alleen al zo'n 100.

Vervolgens hebben we de Alcazar de Los Reyes Christianos bezocht, (Paleis en tuinen)  In de avonduren zijn we over de Puente Romano (Romeinse Brug) die over de Rio Quadalquivir gaat gelopen om mooie avond foto's te maken van stad, en natuurlijk hebben we verschillende tapas restaurants van binnen gezien.              We zijn met de taxi zo rond 22.30 uur naar ons hotel gegaan gezellig nog wat gedronken bij de bar en dan onze bedjes opzoeken want we waren het nu wel zat.  De volgende ochtend was het wel even schrikken het regende en dat hadden we nog zo veel gezien. Maar na het uitstekende ontbijt werd het toch wel wat droger, gelukkig maar want wat moet je anders gaan doen in zo'n stad vanonder een paraplu.

Om nog wat tijd te winnen eerst maar aan de koffie met gebak, en toen door mooie en gezellige winkelstraten naar het oude gedeelte van Cordoba.                             Ja we kunnen wel zeggen dat we Cordoba echt goed door zijn geslenterd.        Later ook nog in zo'n echt Spaanse tapabar geweest waar iedereen alleen maar staande aan de bar kan genieten van z'n glas wijn en tapas. Ook de oudere Spanjaarden je zie hier voor zo'n half uurtje binnen wandelen dit is echt een sociaal gebeuren.

In de loop van de middag richting parkeergarage en een 10 km buiten de stad het Medinat AL-Zahra bezocht en zeer oude Moorse opgraving, het is gelegen tegen de bergen.                                                                                                                     Na eerst het zien van een zeer interessante film werden we met de bus gebracht naar deze opgravingen.

Rond 17.00 uur zijn we weer vertrokken vanuit Cordoba, via de rustige en goede Spaanse snelwegen waren zo rond 19.00 uur weer terug in Nerja.  Bij Stefan (Duits georienteerd) uitstekend gegeten, Margareth en Dirk thuis afgezet en om 22.00 uur waren wij weer thuis.  Ja Cordoba zullen we niet snel vergeten.

23/1  We gaan weer eens fietsen, niet zo ver deze keer langs de kust naar Caleta, waar het elke zaterdag erg druk is met een markt en bij de haven er een live band speelt.                                                                                                                         In de avond bij El Fuego naar Ajax gekeken. Maar dat is deze winter ook niet al te leuk, beetje zonde van de tijd.

29/1 Lekker naar de kapper, al vond ik naar de kapper gaan in Turkije veel leuker, dat zijn tenminste echte kappers.                                                                               In de middag komen Nol en Irene op visite, jullie zien ook hier zit er een soort regelmaat in.

30/1  In de ochtend dames "Finale Australian Open" gekeken en de middag naar het mooie Competa geweest.

En ja daar was het dan 's avonds  rond 22.30 uur een flink hevig onweer  waar wij soms dachten dat de bliksem tot 10 meter voor onze deur aan het inslaan was. De volgende dag kon je goed zien dat het regenwater flink had huis gehouden.     Enkele dagen voor dit noodweer hadden we hier ook al last van flinke aardschokken, het epicentrum lag in zee bij de Marokkaanse kust.                       Vele hier in Nerja hebben het wel degelijk gevoeld, ik heb in de nacht wel vreemde geluiden gehoord, maar we zijn niet uit bed gerold.

31/1  Finale heren "Australian Open" gekeken en de rest van de zondag lekker op ons terras zitten lezen en bijkleuren.

2/2  De dag waar we lang op hebben gewacht, het lopen van de Caminito Del Rey

Zie fotos en video in deze blog.

Het verwachtingspatroon was hoog, nu het was ook fantastisch, voor vele is het misschien een beetje eng  (hoogtevrees) maar wij zessen Margareth,Dirk, Coet,Marleen, Loes en Rob) hebben er allemaal van genoten. Wat een overweldigende natuurschoonheid en spanning van het pad wat je loopt. Ook het lopen met de witte helmen maakt het voor iedereen speciaal.                                 De camera's maakten overuren, het is niet de afstand die je aflegt ongeveer 10 Km, nee het is real nature.

4/2

Vandaag een beetje een mindere dag wat weer betreft, dus maar een beetje gaan shoppen in Velez Malaga en het grote winkelcentrum Eroski.                                   Nu dat is aardig gelukt.

Op de terugweg even naar ons stekje op het strand bij Torrox, maar ons wijntje stond nog niet voor ons of de telefoon ging.                                                            Nol een Nederlandse vriend die in Duitsland woont, zijn grote dikke Mercedes had problemen en moest hij achterlaten bij de garage. Maar hij moest nog wel terug naar de bergen achter Frigiliana, dus zijn vraag, kunnen jullie helpen om mij terug te brengen. Dus wij gaan optreden als wegenwacht, halen hem op bij de Lidl (ja ja) en brengen hem naar boven.

Europa’s gevaarlijkste wandelpad ‘El Caminito del Rey’ vernieuwd en heropend

Toen in 1999 en 2000 in totaal liefst 5 avonturiers naar beneden storten was het gedaan met de gekte om op de Caminito del Rey te gaan lopen. Andalusië besloot de spectaculaire maar vergane route door de kloof van Los Gaitanes te sluiten en hoge boetes op te leggen om waaghalzen er van te weerhouden het ‘koningspad’ alsnog te belopen.

Nu, 14 jaar later wordt de culturele en recreatieve waarde van de lange tijd gevaarlijkste route in Europa erkent door de Caminito del Rey weer open te stellen voor wandelaars. Het pad is gerestaureerd en beveiligd zodat de trots die bij het ruime een eeuw oude pad hoort weer terug kan keren. Op 26 maart wordt de Caminito del Rey feestelijk heropend.

Levensgevaarlijk
Het smalle pad dat tegen de bergwanden is aangeplakt was vergaan maar toch bleven er waaghalzen zich op de caminito begeven. Dit ondanks de enorme gaten die in het pad waren geslagen en waaronder het honderden meters naar beneden ging. Totdat de regionale autoriteiten vonden dat er genoeg doden waren gevallen. Overigens zijn er nog genoeg filmpjes op internet te vinden van na de sluiting in 2001. Waaghalzen pochen met een camera op hun hoofd over hun lef om de half ingestorte route met of zonder klimmateriaal af te leggen.

De Caminito del Rey is geen lichte wandeling, er zitten een hoop korte steile klimmetjes in. Van de in totaal 7.7km bestaat 2,9km uit planken paden waarvan het grootste deel honderd meter boven de kloof tegen de bergwanden is aangeplakt. Ronduit spectakulair en extra verwonderlijk als je aan de overkant de trein tussen Malaga en Cordoba uit een tunnel ziet komen.

Geschiedenis
De regio rond het kleine plaatsje El Chorro werd eind 19e eeuw geschikt bevonden voor het aanleggen van een waterkrachtcentrale om aan de opkomende elektriciteitsbehoefte van o.a. Malaga te kunnen voldoen. Al eerder, in 1866 was er een treinverbinding aangelegd tussen Malaga en Cordoba die door de Desfiladero de los Gaitanes (de kloof) liep. Het onderhoud van het spoor, de mijnen rond El Chorro en de waterkrachtcentrales in de regio maakte dat er in 1905 een pad werd aangelegd voor de arbeiders. Het pad verbond de verschillende stuwmeren in de regio die ook nu nog hun functie hebben. Al snel werd er een grotere stuwdam aangelegd en nadat Koning Alfonso XIII in 1921 de hydro-elektrische centrales via een wandeling over het pad had geopend kreeg de Caminito del Rey zijn naam.

De Caminito praktisch
Vooralsnog kun je de route alleen enkele reis lopen. Er is een noordelijke en een zuidelijke ingang. De entree wordt gereguleerd zodat het niet te druk wordt op de trail. Reserveren is daarom aan te raden en kan via de speciale website van het koningspad. De infrastructuur rond het pad is nog in ontwikkeling. In de loop van dit jaar worden parkeerplaatsen en busdiensten georganiseerd. Informeer je zelf hier goed over want anders heb je een probleem met terugkomen naar je startpunt.

Websites
De Andalusische autoriteiten hebben een eigen website in het leven geroepen voor de Caminito del Rey (o.a. in het Engels). Hier vind je naast praktische info over de wandeling een stukje geschiedenis en informatie over flora en fauna in het gebied.

Wil je meer over de geschiedenis van de Caminito del Rey weten kijk dan op de site van Andalucia. Hier kun je ook informatie vinden en is een film over de restauratie van het pad te zien.

Onderstaande film geeft een goed beeld van hoe de Caminito del Rey er nu uit ziet. Het filmpje begint met de aanleg van een ‘boardwalk’ langs zee maar even later is te zien dat dezelfde stijl is gebruikt voor het wandelpad door de kloof.

1. Lia:
    4 februari 2016
    Hoi rob en loes, wat kunnen jullie je reis goed vertalen zeg kan zo als reis verslag in een vakantie boek. Prachtige foto, s hoor en dat filmpje top hoor. Vind het knap van jullie hoor ik zou het nooit gedurft hebben op die hoogte. Gr lia
  2. L.warmerdam:
    4 februari 2016
    Het reisverslag is weer super en wij kunnen ons voorstellen dat jullie ontzettend genieten.Vooral van de tocht der tochten een Dinsdag.Foto,s en Video zeggen genoeg en groot gelijk dat jullie het gedaan hebben.Hier gaat alles zijn gangetje en het regent veel.Maar ja dit had ook sneeuw kunnen zijn en dat is het gelukkig niet.Met Arie en Wim gaat het niet goed.Zij liggen beiden in het ziekenhuis en zijn heel erg ziek.Thuis ging niet meer en is het nu afwachten of zij nog iets kunnen doen.Lieve Loes en Rob voor straks welterusten en wij horen van elkaar.Liefs van ons beiden Nel en Leo
  3. Rob en Tineke:
    Hoi Loes en Rob,
    Een wat late reactie, wij zijn in Alkmaar uit eten geweest met de zus van Tineke en haar mam. Was gezellig en lekker!
    Nu over jullie reisverslag. Ja wat moet je ervan zeggen. Hartstikke leuk weer om te lezen. Prachtige fotos en video. Het is wel een successtorie voor jullie he daar in Spanje. Interessante trips, lekker eten en meestal mooi weer, je kan het slechter treffen.

Groetjes Rob en Tineke
  4. Rob en Tineke:
    5 februari 2016
    Correctie bovenstaande reactie: mam moet natuurlijk zijn: man
  5. Loecky:
    Hoi Vakantiegangers,

Geniet volop van jullie verslagen.
    Het zal wennen zijn als jullie weer terug zijn maar voorlopig zitten jullie daar nog een maand of twee.
    En hier genieten we ook van de harde wind,regen en fris maar dat hoort bij Nederland!
    Toch wel bijzonder dat jullie in twee werelden leven en goed functioneren!
    Verheug me op jullie volgende berichten.
    Hebben jullie nog plannen om de richting Portugal te gaan.
    De omgeving waar ik altijd ben dus onder Sevilla,Cadiz en Jerez de la Frontera waar al die Sherry Bodegas zijn?
    Alvast een fijn weekend en tot ziens,

Hartelijke groet,
    Loecky
  6. Dick en Gerda:
    5 februari 2016
    Hoi luitjes wat weer een mooi verhaal. Het is hier best wel fris,nog steeds geen echte winter. Hier gaat alles zijn gangetje We kijken weer uit naar jullie volgende verhaal. Groetjes van ons.
  7. Irene:
    9 februari 2016
    Hoi zoals gisteren reeds per whatsapp is geschreven gaat het met mij prima. Net een weekendje Parijs achter de rug dus dat is ook altijd gezellig. Uiteraard veel gelopen, maar het weer was ook zo prachtig, het kon niet beter. Ja de verhalen zijn altijd heel leuk om te lezen en op Facebook volgen de foto's. Heel leuk. Ja die kloof lijkt mij zeer spectaculair. Goed gedaan.
    Hier gaat alles zijn gangetje. Zoals jullie weten ben ik tussen Kerst en Oud/Nieuw in Graz geweest. Waren 4 hele leuke dagen. Maandag 4 januari weer gaan werken. Eind januari in Frankfurt geweest met Winy en nog andere collega's om weer een "award" op te halen voor de Markthal Rotterdam. Je ziet ik verveel mij niet.
    Ik zal jullie in ieder geval op de hoogte houden als Huseyin mocht komen. Tot nu toe nog niets gehoord, maar het komt wel, wij wachten af. Nu veel plezier nog in Nerja en tot schrijvens groetjes Irene