Nerja Andalusie Tres

31 december 2015 - Nerja, Spanje

We zijn al weer meer dan een maand in Nerja, en we moeten nu toch wel even iets kwijt over het weer.

Het was tot nu toe fantastisch, elke dag zon en geen druppel regen en een gemiddelde temperatuur zo tussen de 18 en 22 C.

We zien zelfs bij sommige op hun terras of balkon de parasols uit staan.

Terwijl ik dit nu schrijf zitten we 3 dagen voor eerste kerstdag, en sinds gisteren zien we boven de bergen steeds meer wolken verschijnen,  gisterenmiddag werd het tijdens het fietsen zelfs een beetje fris. Maar volgen het Spaans Meteo instituut  (Aemet) is er nog steeds geen sprake van ook maar iets van regen. En dat is hier in de omgeving van Nerja zeker wel nodig.

De dagen zijn hier in de winter ook langer zon komt op om 08.00 uur en hij gaat onder om 18.30 uur. Zo dit was ons weerpraatje.

9/12

Op de fiets naar Nerja, we moesten even langs de fietsenzaak voor wat kleine probleempjes met onze fiets. Goede service was snel verholpen. In het centrum even langs een Italiaan een lunch van spicy pasta (penne) een cola en een biertje voor 10 euro.

In de middag hadden we afgesproken met Margareth en Dirk om met z'n viertjes na La Heradura te gaan om iets te drinken en een hapje te gaan eten. La Heradura is gelegen aan een zeer mooie baai. Men heeft ons verteld dat Leo Beenhakker ook een huis heeft.

Wij hadden hier een leuk strand restaurant ontdekt met als eigenaar Joaqim een Cubaan.

Leuk idee, maar Joaqim had een surprise voor ons "Cerado" of te wel gesloten.

O.K dan maar terug naar Nerja en heerlijk gegeten bij Seviliano.

11/12

Met de auto op pad naar Comares, Colmenar en Antequera en het grote stuwmeer van Embalse del Guadalhorce. P1030684

Comares is een van fraaiste witte dorpen van de streek Axarquia, een mooie maar tijdrovende route met vele bochten door de Montes de Malaga. P1030685

Het plaatsje ligt als een arendsnest op een rotsplateau.

Antequera ook weer zo'n pueblo blanco, maar dit  stadje is wel wat groter  43.000 inwoners, vanaf Nerja 100 km

Cultuur- en geschiedenisliefhebbers zullen dol zijn op Antequera. Vanuit allerlei architectonische perioden staan er bouwwerken en kerken. Het grootste deel is echter 'barok' en het oude centrum valt onder monumentenzorg. Het is een leuk stadje om in rond te slenteren en er staat een oud kasteel in het centrum van de stad.
Antequera ligt op een hoogvlakte aan de voet van de zogenaamde 'Peña de los Enamorados' (Rots van de geliefden).

Een andere bezienswaardigheid is het  bijzondere rotslandschap  El Torcal dat circa 13 kilometer verder ligt. Het is 150 miljoen jaar oud en er zijn verschillende wandelpaden door het landschap.

P1080831

P1080828

P1030698

Tussen Antequera en Ronda ligt het 'El Chorro' gebergte met de beroemde El Chorro-kloof en El Caminito del Rey  (Het Koningspad)  Vele zullen dit te eng vinden

Het natuurgebied is niet alleen geliefd om te wandelen of te klimmen, maar ook om te mountainbiken of te kayakken.

Ook in de buurt van Antequera bevindt zich het Lobo Park Antequera, een wolvenpark, dat leuk is om te bezoeken.

De natuur bij het grote stuwmeer Conde de Guadalhorce is bijzonder mooi.

13/12

Lopen via het strand, door Nerja naar Burriana Beach, zo'n uurtje lopen, we wilden naar Ajax gaan kijken bij El Fuego.

Miskleun van de dag, Ajax ging verliezen en El Fuego was dicht.

Teruglopen naar Nerja, en ons verdriet maar verdrinken bij  "The Ship"

Daarna was de zin om in het appartement te gaan eten verdwenen, en hebben heerlijk gegeten bij onze vrienden van La Tahona.

Het werd weer reuze gezellig, maar wij moesten nog wel op een donker strand naar huis toe lopen, maar Nol en Irene boden aan om met hun dikke Mercedes ons naar huis te brengen.

14/12

Maandagmorgen het weer bij vertrek uit Nerja was zwaar bewolkt maar dat is meestal in een uurtje verdwenen.

De route naar Granada gaat via een mooie nieuwe autosnelweg met vele tunnels en mooie vergezichten langs de Sierra Nevada, maar dit was nu eens een pechdag wat weer betreft het bleef de gehele dag zwaar bewolkt.

Ook de temperatuur was dus wel wat lager dan we intussen gewend waren, en onze kleding was eigenlijk niet voldoende.

Nerja - Granada is  iets meer dan 1 uur rijden.

Deze keer dus niet naar het Alhambra maar de gehele dag door de stad geslenterd.

En ook hier wilden we nog iets van de kerstverlichting zien, dus laat de stad uit.

Het is een mooie oude stad, ook vele volkswijken zoals het Albayzin en een Marokkaanse wijk.

P1030737

P1080838

P1030749

15/12

Weer eens gaan tennissen, daarna heerlijk op ons grote terras in de zon zitten lezen.

Dit was weer eens een heerlijke relax dag.

In de middag kwamen Ton en Corine nog langs om de post te brengen, kerstkaart van Nel en Leo

16/12

Loes had een uitnodiging om 's avonds een tapa's ronde te gaan doen met een aantal ladies van verschillende nationaliteiten.

Wat zal ik eens gaan doen, ik ben met Dirk naar Pata Negra geweest, heeft echt niets met negerinnen te maken hoor, gewoon een wat meer luxere tapa's bar.

17/12

Ja hoor natuurlijk worden we ook uitgenodigd voor de kerstborrel bij La Tahona, eigenlijk is dit voor de Nederlanders die hier in de omgeving business hebben, maar ze vinden ons best wel aardig hier zodat wij mee mochten doen.

Nu dat hebben we geweten, een heerlijk gezellige avond, en toen we zo rond 01.00 uur dachten naar Punta Lara te gaan zijn we toch wel zo verstandig geweest om een taxi te bestellen

19/12

Naar Velez de Caleta geweest, daar is het zaterdag altijd heel gezellig er is een grote markt, en bij de haven speelt er altijd een live band.

20/12

Naar Malaga Airport om de zoon van Dirk op te halen, Margareth en Dirk konden dit niet vanwege drukke werkzaamheden in hun restaurant. Dus wij hebben dat maar voor onze rekening genomen.

's Avonds nog even naar Ajax gekeken, voor de zoveelste keer een waardeloze wedstijd.

21/12

Het is maandagmorgen we gaan maar weer eens een fietstochtje doen. (48 Km)

Het weer was weer stralend en via Torrox, El Morche, Lagos, Mezqtuilla en Algorobbo naar Torre del Mar wat weer een vrij grote badplaats is.

Op de terugweg komen we natuurlijk weer bekende tegen in Algorobbo (Coet en Marleen) zij nodigde zichzelf uit om straks in ons appartement een borrel te komen drinken. Zij waren een beetje nieuwsgierig naar ons plekje.

Dus wij ons later in het zweet fietsen om een beetje op tijd thuis te zijn.

Vlak voor Punta Lara krijgen we nog een paar pittige hellingen te nemen, we hadden het dus wel gehad toen we de Calle Angelines binnen reden.

23/12

Naar Competa in de bergen, niet zo heel ver weg maar wel een hoop bochten om er te komen.

Maar het is een schitterend gelegen plaatsje hoog tegen een berg aangebouwd en natuurlijk geheel wit. Een echt Pueblo Blanco.

Heerlijk om hier doorheen te slenteren, en vele foto's te maken, en af te sluiten met een goed glas wijn op het centrale plein.

In de avond hadden we afgesproken met Dirk, Margareth en Raymond om naar een Cubaanse tapa's restaurant te gaan. Eten was niet veel maar de Cubaanse muziek en dans maakte veel goed.

27/12

Intussen zijn de kerstdagen weer voorbij, en hier moet je zeggen kerstdag want er is geen tweede kerstdag.

Op kerstavond is hier alles uitgestorven alle Spanjaarden vieren dit in familiekring.

Wij hadden bij La Tahona een zesgangen kerstdiner geboekt. En we moeten eerlijk zeggen La Tahona met de eigenaren Margareth Pronk en Dirk van Ekeren hebben er in 2.5 jaar een sfeervol en goed restaurant van gemaakt.

Toekomst plannen:  Caminito del Rey           Gaan we lopen in februari kaarten zijn in bestelling.

De Garganta del Chorro is een diepe kloof die wordt omringd door honderden meters steile rotswanden. Hier bevindt zich ook de beroemde Caminito del Rey (het Koningspad), vroeger één van de gevaarlijkste wandelpaden ter wereld. Inmiddels is het volledig gerestaureerd en goed begaanbaar. Durft u het aan?

Niet voor mensen met hoogtevrees

Langs de wanden van de kloof ligt Caminito del Rey op hoogtes tot wel 100 meter. De paden zijn ongeveer een meter breed en voorzien van afrastering. Op diverse plaatsen zijn bruggen voorzien van een doorzichtige bodem, zodat de wandelaar de diepte in kan kijken. Van gevaarlijk klimmen is geen sprake meer, maar het vergt nog steeds veel lef. Voor mensen met hoogtevrees is dit pad geen aanrader. Durft u het aan? Dan wordt het een bijzondere ervaring!

El Caminito del Rey stond ook wel bekend als de gevaarlijkste wandeling ter wereld.
Het wandelpad bestaat sinds 1905 en was in ernstige staat van verval en derhalve verboden toegang. Maar in 2014 is men begonnen met de restauratie en eind maart 2015 zal het wandelpad open gaan voor publiek. Het pad is 3 km lang en is op een gemiddelde hoogte van 100 meter tegen de rotswand gespijkerd.

Voor uw bezoek dient u van te voren wel kaartjes te reserveren via de website http://www.caminitodelrey.info

El Caminito del Rey ligt op een uurtje rijden van Málaga.

Kaarten hebben we binnen, we gaan met z'n zessen.

Spanish Info:  Tapas

Wat zijn tapas nu eigenlijk. We; tapas komen uit de Spaanse keuken en vallen nog het beste te omschrijven als klein gerechtjes. Ze zijn de gehele dag door te krijgen in de typische Spaanse barretjes en eetcafetjes.
Tapas betekent deksel en van oudsher werd een tapa gebruikt om een glas met drinken te beschermen tegen de hitte en de insecten. De eerste zogenaamde Tapas waren ook niet veel meer dan een snee brood. Maar dit is in de loop van de jaren geevolueerd naar de huidige Tapas.

De tapa hoort bij het Spaanse leven en er zijn vele verschillende soorten te verkrijgen in elke eetgelegenheid. Je moet de Tapa niet zien als een voorgerecht of tussendoortje maar juist als volledige maaltijd. De meeste mensen kiezen van de menukaart een aantal tapas en die worden dan klaargemaakt en netjes op een bordje aan de klant geserveerd.

Ada Perallada verdeelt het brede scala aan tapas in het land in tien verschillende groepen en elke groep representeert een aantal karaktereigenschappen. Zo kan zij (of kun jij) aan de hand van jouw favoriete tapas je persoonlijkheid testen. Als je het liefst tapas eet uit de eerste groep, die bestaat uit kroketten, gehaktballetjes en buñuelos (beignets), wil dat zeggen dat je een gelukkig familiemens bent, met veel vrienden. En af en toe kun je naïef uit de hoek komen.

Kabeljauw staat voor authentiek, eervol en koppig. Hou je van mosselen, kokkels en andere schaaldieren, dan kenmerkt jouw persoonlijkheid zich door nieuwsgierigheid en intellectueel vermogen en hou je van alles wat \'anders\' is.

De vierde groep kenmerkt zich door uitgesproken smaken, zoals ansjovis in azijn of ingelegd in zout. Als die nooit bij jouw tapas mogen ontbreken, dan wil dat zeggen dat je diplomatisch, introvert en avontuurlijk bent.

Doordacht, eerlijk en verleidelijk? Dan hou je vast van de vette hap (calamares of gefrituurde vis). De Russische salade en gevulde champignons zijn voor makkelijke, zekere en geordende mensen, terwijl gamba´s met knoflook favoriet zijn onder échte vrijbuiters en reislustige types.

Wie het liefst olijfjes en tonijn op olie besteld is volgens de tapasleer discreet, analytisch en een tikkeltje verlegen. Paprika's (gevuld, gebakken of gegrild) duiden op perfectionisme, verantwoordelijkheid en gezelligheid. De tiende groep ten slotte, die bestaat uit de Spaanse tortilla en pan con tomate, is voor eerlijke, bewuste en soms zelf utopische mensen.

Wij wensen iedereen een goede jaarwisseling en een voorspoedig en gezond  2016

Denk iets goeds, en denk iets lekkers, denk iets geks of nog iets gekkers, denk iets aardigs, denk iets liefs, maar hoe dan ook iets positiefs.

1. Frans en Yvonne de Busser:
    31 december 2015
    Het wordt onderhand een hele roman. Leuk om te lezen. Dat wandelpad lijkt me ook een leuke onderneming. Van de tapas zou ik de mosselen, kokkels en schaaldieren als eerste willen proeven.
    Verder, het is nu 31 december: wij wensen jullie nog fantastische dagen in Spanje toe en voor het nieuwe jaar een goede gezondheid om nog vaak van dit soort reizen te kunnen maken. Liefs van Frans en Yvonne.
  2. Lia:
    31 december 2015
    Nou daar had ik wel even de tijd voor moeten nemen hoor, wat een verhaal kunnen jullie vertellen. Wel erg leuk hoor en jullie maken ook niet zo veel mee hè!!!! In ieder geval hebben jullie het erg naar jullie zin en vervelen doen jullie je zeker niet. Lieve Groetjes lia
  3. Rob en Tineke:
    31 december 2015
    Onze eerdere reactie is niet geplaatst dus even een nieuwe poging.

Hartstikke leuk om te lezen weer. Het Koningspad lijkt ons wel een waagstukje, maar als we het zo lezen beslist de moeite waard. Ook leuk om te lezen over Tapas. Bij ons is het aardig weer, het zonnetje schijnt en we maken ons op voor de jaarwisseling. We hebben net de oliebollen gehaald. Wij wensen jullie alvast een fijne jaarwisseling toe en veel gezondheid en geluk in 2016 van ons. Liefs van Rob en Tineke
  4. Irene Visser-Berends:
    31 december 2015
    Heel leuk om het te lezen. Maar ik heb inmiddels ook een reisje achter de rug. Graz in Oostenrijk. Misschien wisten jullie dit niet of vergeten.
    ik wens jullie een leuke jaarwisseling. Groetjes
  5. L.warmerdam:
    31 december 2015
    Super leuk om dit alles te lezen en ik kan begrijpen dat jullie het erg naar jullie zin hebben.Houden zo want er zijn nog wat maantjes te gaan.Hier gaat alles goed.Nog een paar uur en het jaar 2015 is voorbij.Wij wensen jullie een hele goede jaarwisseling en alle goeds voor 2016.Veel plezier en wij horen van elkaar.Liefs Leo en Nel
  6. Loecky:
    1 januari 2016
    Leuk al die bijzonderheden waarvan vele uitjes bij mij bekend zijn.

Sinds vandaag is het een stukje kouder geworden en heb ik weer gelijk keelpijn!
    Het vuurwerk hier in de Maragarethahof viel erg tegen en het was na 20 min alweer voorbij.
    En nu genieten van het Nieuwjaarsconcert uit Wenen wat ook elk jaar een traditie is!

Ik verheug me op jullie nieuwe berichten!
    Nogmaals een fijn nieuwjaar 2016 gewenst!

Liefs,
    Loecky

PS het was wel laat geworden daar in Spanje hé!!??
  7. Dick en Gerda:
    2 januari 2016
    Wat was dit weer een mooi verhaal. Wat genieten jullie daar toch. Zoveel moois. Wij hopen dat jullie nog heel veel leuke en gezellige dingen zullen gaan ondernemen. We kijken uit naar jullie volgende verhalen. Gister traditioneel op 1 januari gegeten bij vrienden. Het recept van Seth Gaaikema,die zei altijd zuurkool met spek op 1 jan. dan is er het hele jaar geen geldgebrek. We zullen zien. Gister vergeefs zitten wachten op Gaston van de postcodeloterij. pfff. Wij wensen jullie uiteraard een heel goed en gezond 2016. Groetjes van ons
  8. M.hernandez:
    4 januari 2016
    Hallo Rob en Loes, de beste wensen voor 2016, heel veel gezondheid, geluk en vooral veel plezier in Andalucía, groetjes Manuel
  9. Jan&mary:
    5 januari 2016
    Hallo Rob en Loes,
    Leuk verslag heb je gemaakt, en ook goed te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben.
    Gelukkig hebben jullie nog een tijdje te goed!
    Wij gaan straks een paar dagen weg. Een paar dagen weg zal ons goed doen. Hopen weer van jullie te horen. Groeten van ons. x