Nerja Andalusie secundo

15 december 2015 - Nerja, Spanje

Hallo allemaal,

22 november

Toe we Nerja binnenreden kregen we beide het gevoel dat we niet eens weg waren geweest.

Zon onbewolkt en een temperatuur van zo'n 20 C, geen slechte terugkomst.

De ontvangst bij Ton en Corine was allerhartelijkst, ook Jaap en Ans kwamen ons daar begroeten.

Zij zitten hier al een paar weken en gaan rond de kerstperiode voor een paar weken naar huis.

Na wat biertjes en wijntjes zijn we naar Punta Lara gereden naar ons huis voor de komende 5 maanden.

Alles hadden we snel op orde in het appartement, we hebben allebei een slaapkamer met kast ruimte te beschikking, krijg nu geen gekke gedachten, we slapen echt nog wel in een.

Het app. is wat kleiner als vorig jaar, maar wel gelijkvloers, een  mooi groot terras met volop zon in dit jaargetijde van 11.00 tot 16.30 uur, en dat gaat steeds meer worden.

TV met satelliet ontvangst, stereo radio, afwasmachine, mooi groot terras met verlichting en een buiten BBQ.

We hadden best nogal wat haast want rond 19.00 uur hadden we de afspraak gemaakt om te gaan eten in La Tahona Holladesa bij onze vrienden Margareth en Dirk.

Tot onze grote verassing zaten daar ook, en dat special voor ons, Nol en Irene uit Duitsland, zij overwinteren hier al zo'n 6 jaar.

Na enkele uurtjes en heerlijk te hebben gegeten in Tapa vorm, vonden we het toch wel tijd om naar Punta Lara te gaan en eigenlijk de reis van 2300 Km af te sluiten.

23 november.

Het begint altijd na zo'n eerste nacht wakker worden, waar zijn we ook al weer en wat gaan doen.

Nou wat zullen we zeggen van boodschappen doen, want we hebben echt niets in huis alleen de van huis meegenomen thee zakjes. Leuk ontbijt buffet.

Zijn dus snel naar ons standaard terras gegaan en koffie met iets voor de inwendige mens erbij.

Daarna naar de Mercadona om ons boodschappen karretje te vullen tot zijn maximale gewicht die hij kan hebben.

In de volgende dagen hebben we niet veel speciaals gedaan, we wilden de auto even niet zien alleen maar om even een boodschapje te doen.

27 november

Een voor ons bekende datum, we kunnen en mogen iets leuks gaan vieren, we zijn op de dag af 40 jaar getrouwd.

Wij hadden al besloten elkaar geen cadeau's te geven, en ook niet uit een of andere hoge hoed een reisje naar een ver of tropisch oord.

Wij zijn als eerste naar Mari Sol  een leuk terras gegaan voor koffie met natuurlijk Spaans gebak, jammer de koffie was o.k maar de taart was niet geschikt voor zo'n feestelijk dag.

Daarna naar een ons bekende fietsenzaak gelopen en een deal met ze gemaakt Rent a Bike voor de gehele periode dat wij hier in Nerja zijn voor de mooie prijs van 200 Euro.

Voor Loes de juiste fiets en voor mij een mountainbike van nog geen 2 maanden oud.

Even langs het Balkon de Europa voor een kleine lunch, daarna nog een paar uurtjes terug naar het app.

s' Avonds was er al een tafel gereserveerd bij een van de luxere restaurants in Nerja. (

P1030565

P1030563

Dit bleek later een zeer goede keus te zijn geweest, wij vonden het beide een super goed restaurant en het was een echt avondje uit.

28 november

Problemen met de mobiele telefoon van Loes, naar Margreth toe en met z'n drieën naar een volgens haar goede telefoon winkel.

Konden het niet echt oplossen voor ons, zullen we maar een nieuwe kopen, er was net een leuke Sony Experia in de aanbieding,.

Na enig discussie, deal we nemen de Sony Experia, sorry we hebben deze niet meer op voorraad.

We hebben het als ervaren techneuten zelf maar opgelost, en Loes telefoon doet het weer.

Zondagmorgen besloten om naar het strand te gaan, het probleem is de stranden zijn er wel. maar de strandbedden zijn weggehaald, je zou het niet zeggen maar ook hier is het winter.

De oplossing naar het mooie hotel Marina's de Nerja aan het strand, mooie tuin, mooi zwembad en mooie strandbedden. Alleen wij zijn geen gast en hebben geen bandje om onze pols.

Maar ons als geharde overwinteraars krijgen ze niet zo gemakkelijk weg, wij blijven lekker liggen op onze bedjes.

En ja hoor ik ga het maar eens proberen hoe of het zeewater hier is in december, nu het is best wel een beetje fris …..................maar ik ga wel.

Zondagavond naar Antonio en Deborah  de bar El Fuego om 21.00 uur PEC Zwolle – Ajax  0-2 , wij dus weer gelukkig naar huis.

30 november

Maandagmorgen onze fietsen opgehaald, en meteen naar La Noria gefietst om Ton te gaan feliciteren met zijn verjaardag.

1 december

De eerste keer gaan tennissen en vervolgens boodschappen gaan doen.

12308018_420288621508887_7412329510520426527_o

12291768_420288428175573_3391184420652087055_o

12314427_420288241508925_2062679633879070450_o

12322387_420286124842470_3913750124480164315_oIn de avonduren voor wat vrienden hier, een gezellig wijn met tapas georganiseerd in Tapas restaurant Siviliano dit nog i.v.m onze 40 jaar. Nu dit is wel reuze gezellig geworden.

Auto na afloop maar laten staan in Nerja en een taxi genomen naar ons App.

De andere ochtend liep ik om 7.30 uur op het strand richting Nerja om auto op te halen.

3 december

Naar Frigiliana daar is het vandaag marktdag, het is zeer kleine markt, maar het dorpje is er een uit een prentenboek.

Het is heerlijk om doorheen te slenteren al is het wel trappen op en trappen af.

Lekker tapas gegeten bij een restaurant van Pools echtpaar, ja ook hier zijn ze.

Op de terugweg nog even bij Margreth en Dirk langs en tot 18.00 uur op ons terras gezeten.

4 december

Vanmorgen een beetje minder weer zwaarbewolkt, maar om 11.00 uur was de zon weer terug.

Ons eerste fietstocht gaan we beginnen langs de N340 richting Torrox, El Morche en bij Lagos zijn we omgekeerd. Het was maar een kort toertje maar zo zijn wel aan onze andere fietsen gewend.

Onderweg aan de boulevard van Torrox nog lekker vis gegeten. ( Bocherones, gefrituurde sardines)

7 december

In de middag naar het mooie La Herradura, gelegen aan een prachtige baai.

P1030622

Een van onze favoriete plaatsjes, het was er erg druk, de Spanjaarden hebben een lang weekend.

Tot tegen 18.00 uur op het strand vertoefd, en dan nog niet donker.

8 december

Afspraak met Margareth en Dirk voor een dagje Malaga, speciaal voor de kerstverlichting.

Om 10.00 uur naar het busstation van Nerja gelopen, daar hebben we Margareth en Dirk ontmoet en na zo'n anderhalf uur bereikten we Malaga.

Ja het duurt wel wat langer als met de auto over de snelweg, maar je hebt ook geen problemen met parkeren.

Malaga is een leuke stad, het was een feestdag voor de Spanjaarden dus ontzettend druk ondanks dat de meeste winkels waren gesloten.

Een cultureel gebouw bezocht met een groots uitgebeeld Kerstgebeuren.

Wat gegeten in de Markthal La Merced ( ziet er niet zo uit als in Rotterdam) maar wel interessant.

Lekker door de stad gaan wandelen zoals het Plaza de Torro maar van stierenvechten was hier geen sprake, nee hier een soort fiesta van streekproducten.

Natuurlijk moesten we nog even langs El Pimpi, wanneer je in Malaga bent moet je daar toch iets gaan drinken of eten, aparte locatie.

Het werd donker de kerstverlichting ging aan, nu dat hebben ze groots aangepakt.

Amsterdam heeft z'n light show met de kersttijd maar dit was ook groots.

P1080808

P1080804

P1080803

Daarna nog even naar het AC Marriot Hotel om op de etage 22 nog even te genieten van het prachtige uitzicht op de haven en verlichte stad.

Het werd langzaam weer tijd om bij de haven de bus naar Nerja weer op te zoeken.

Om 23.00 uur weer thuis in Punta Lara, een hele leuke en gezellige dag gehad met Margareth en Dirk.

Dertig dagen Kerst in Spanje

Kerstmis is Navidad in het Spaans maar toch heeft het woord een veel ruimere betekenis. In Nederland zijn we gewend om twee dagen kerstmis te vieren maar Navidad vier je in Spanje van 6 december tot 6 januari. Contributor Marion legt het gebruik aan je uit.

In Spanje zijn 6 en 8 december twee feestdagen. Deze dagen worden, samen met vrije dagen, aan het weekend geplakt en zodoende hebben de meeste mensen een extra lang weekend dat Puente genoemd wordt. Rondom de Puente gaat in alle steden en dorpen de kerstverlichting aan, worden de bomen en kerststallen tevoorschijn gehaald en beginnen de inkopen voor de diverse maaltijden met vrienden en familie aan het eind van de maand. De maaltijden zijn een niet te onderschatten onderdeel van de feestmaand.

Feliz Navidad
Vanaf 6 december wenst men elkaar een Feliz Navidad, dat in werkelijkheid betekent dat je iemand een gezellige kerstperiode wenst. In tegenstelling tot Noord Europa worden er geen kerstkaarten verstuurd.

Puente:

Na de Puente heeft men het druk met sociale gastronomische evenementjes. Zo wordt je meestal door je werkgever in een goed restaurant uitgenodigt om vast in kerststemming te komen. Een trend van de laatste jaren is dat je ook uit eten gaat met je sportkameraden, je yogaclub, je wandelvrienden ofwel een hele lijst met mensen uit je sociale en profesionele netwerk. Een beetje netwerker is dus al de nodige kilo´s aangekomen voordat het feest nog moet gaan beginnen.

Ondertussen wordt er een beetje gewerkt. Niet te veel en niet te lang. Op 22 december ligt het openbare leven opnieuw een dagje stil. Het is dan geen feestdag, maar probeer op die dag geen papieren te regelen of afspraken te maken. Heel Spanje zit aan de buis gekluisterd voor de trekking van ´El Gordo´, het kerstlot. Wint jouw straat, kantoor of dorp ´De Dikke´ dan ga je gezamenlijk uit je dak door elkaar met flessen champagne te begieten. Heb je de hoofdprijs te pakken, dan kun je de rest van je leven feest blijven vieren en hoef je niet meer te werken.
Tegen de tijd dat het 24 december wordt zit de feeststemming er al flink in!

Op 24 december wordt er nog beetje gewerkt, voor de vorm zullen we maar zeggen. In de namiddag reist men met volgeboekte treinen en bussen of op overvolle wegen naar het ouderlijk huis om met dierbaren te dineren en eventueel het kerstverhaal in de kerk bij te wonen. In heel Spanje is het de gewoonte om op kerstavond een visgerecht te eten. Ook de 25e december is de traditie om het middagmaal met familie te gebruiken. Dan komt er een ´caldo´, heldere bouillon, op tafel en een vleesgerecht.

Tussen de bedrijven door wordt er gesnoept van turron, polvorones en mantecados. Als je het goed wilt doen koop je die niet bij de supermarkt maar in dorpjes zoals Estepa waar de ambachtelijke lekkernijen volgens oma´s recept met de hand worden gemaakt en prachtig één voor één in vloepapier worden ingepakt.

Een andere bijzondere traditie is dat er in bedrijven en winkels een tafeltje staat met diverse likeuren. Als je bij de bank komt om iets af te handelen dan ga je naar buiten met een neut, bij de slager sta je te keuvelen met een borreltje en ook de apotheek zorgt voor een hartversterkertje voor je de deur uit gaat. Een vrolijke bezigheid dus, boodschappen doen tijdens Navidad.

El Dia de los Santos Inocentes:

Om de feestvreugde op te voeren viert men in Spanje op 28 december El Dia de los Santos Inocentes. Op die dag, die te vergelijken is met 1 april, kunnen grapjassen zich uitleven en je bij de neus nemen.

Nochevieja:

Dan begint de tijd te dringen, de inkopen voor oudejaarsavond moeten worden gedaan. Geen oliebollen voor de Spanjaarden maar Mariscos (schaal en schelpdieren) en daarvoor wordt niet bepaald op een dubbeltje gekeken. Kreeften, krabben en enorme garnalen, smaak en kwaliteit staan hoog in het vaandel tijdens deze dagen. En natuurlijk een goed glas cava van een befaamde bodega uit Cataluña. Oudejaarsavond vier je met vrienden of familieleden, of je gaat uit eten in een goed restaurant waar je om twaalf uur een feesthoedje, plastic toetertje en confetti bij het tradionele bakje met 12 druiven geserveerd krijgt. Als je de druiven om 12 uur op hebt en de pitten hebt weggewerkt, toast je met cava en wens je elkaar een Prospero Año. Vier je het op een stadsplein, dan kun je in de open lucht tot in de kleine uurtjes jezelf het nieuwe jaar in dansen.

Als men in Nederland op 1 januari de bende opruimt en de boom de deur uit gooit, gaan we in Spanje nog vrolijk verder met feesten en eten. Op nieuwjaarsdag ligt er een gebraad in de oven, bij voorkeur een lamsbout, die met een uitzonderlijke wijn tijdens de lunch geserveerd wordt.

Driekoningen:

En daarna hebben we rust… althans voor even. Want de cadeau´s voor Driekoningen moeten gekocht worden. Enorme rijen bij de kassa´s, overvolle parkeerplaatsten bij winkelcentra, koopzondag en zelfs winkels die op 5 januari tot twaalf uur s´nachts open zijn voor de last-minute consument. En dan landen we eindelijk aan bij 6 januari en kunnen de kinderen, die de hele kerstvakantie naar deze dag hebben uitgekeken, vol illusie de pakjes open maken die de Drie Wijzen uit het Oosten voor hen hebben meegebracht.

Los Reyes

Op 7 januari mag dan eindelijk de plastic kerstboom de kast weer in en hervat zich het dagelijkse leven in Spanje. Heb je tijdens de 30 dagen Navidad in Spanje belangrijke dingen te regelen? Maak je geen illusie. Moet je boodschappen doen? Trek er een dag voor uit. Ben je bang om aan te komen? Probeer je niet in te houden, het is onbegonnen werk.

Vier het leven en vier Navidad! Het is tenslotte maar één maand per jaar!

1. Marja:
    15 december 2015
    Was weer heerlijk leesvoer.
    Leuke foto's!!

Nog heel veel plezier met alle activiteiten en gezellige bijeenkomsten!!!!
  2. Rob en Tineke:
    15 december 2015
    Hartstikke leuk en interessant om te lezen. Jullie genieten er wel van zeg.
  3. Lia:
    15 december 2015
    Dat was weetr heel wat om te lezen maar wel erg leuk hoor. Ben blij dat jullie het zo naar jullie zin hebben wie weet willen jullie niet eens met terug naar Holland in april. Gr liefs
  4. Dick en Gerda:
    15 december 2015
    Het was weer schitterend om te lezen. Allemaal leuke dingen die jullie meemaken. Geniet er van. Ook wensen wij jullie een hele mooie warme kerst en een heel goed en gezond 2016. Groetjes van ons.
  5. Jan en Marianne:
    15 december 2015
    Loes en Rob wat een ontzettend leuk verslag. Ik dacht dat jullie daar gewoon een half jaartje gingen wonen. Maar het is gewoon elke dag feest. Ook het verslag over de decembermaand in Spanje vinden wij leuk en interessant. Die Spanjaarden weten weten wat goed en relaxed leven is. Lieve vrienden blijf gezond en ga zo Door met genieten. Groeten Jan en Marianne
    Verzonden
  6. L.warmerdam:
    15 december 2015
    Loes en Rob wat genieten jullie.Super en wat is het leuk om te lezen.wat is het toch goed dat jullie er nu al zijn.Wij wisten niet dat die spanjaarden de hele maand dec.feest vieren.Hebben jullie geen bezwaar tegen.Luitjes hier gaat alles goed en het was weer heerlijk om iets van jullie te horen.Geniet en veel liefs van ons beiden.
  7. Jan&mary:
    17 december 2015
    Hoi Rob&Loes,
    Leuk reisverslag, met genoegen gelezen.
    Zo te lezen gaan jullie volgend jaar vast weer!
    Hier is het redelijk stabiel gelukkig.
    We wensen jullie fijne kerstdagen en een gezond 2016,
    groetjes Jan &Mary
  8. Loecky:
    20 december 2015
    Hallo lieve buren,

Wat een gezellig verhaal stuurde jullie ons allemaal!!
    Hier gaat alles gelukkig goed.
    Het weer is erg zacht en dat blijft voorlopig zo!

De winkeliers klagen dat ze met hun voorraad mantels blijven zitten maar in het begin van het seizoen was er een run op warme winter jassen.

Heb al de nodige Kerst etentjes achter de rug en vanmiddag naar Zandvoort waar in de grote kerk de Maastrichterstaar op treed,
    Ben 3jr geleden ook al in Zandvoort geweest toen ze daar optraden maar nu is het een groots kertsgebeuren!
    Gelukkig is het droog en schijnt de zon.
    Met eerste Kerstdag naar Aalsmeer voor een gourmetavond en tweede Kerstdag bij en met de Red Hats eten.
    En de dag erna 3e Kerstdag uitbuiken!!

Lieve mensen wat fijn dat jullie genieten.
    Fijne dagen gewenst en tot gauw, op naar jullie uitgebreide volgende mail.

Lieve groet,
    Loecky