Nerja Andalusie Cinco

20 maart 2016 - Nerja, Spanje

www.aemet.es   El Tiempo    -Weer-

www.nerjadigitaal.com   -Nerja info-

www.remsamen.com    -Vino & Bodega Remsamen-

We zijn er nog niet maar het gaat wel opschieten met onze overwintering in Nerja.

Er staan weer vele nieuwe foto's op deze blog!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

8/2

Maar weer eens op pad met de auto, we duiken maar weer eens het achterland van de Axarquia streek in.

Richting Vinuela waar een groot stuwmeer is gelegen, dit word hoofdzakelijk gebruikt voor de drinkwater voorziening van de stad Malaga.

Wanneer de zon schijnt heeft het water van dit meer een prachtige blauwe/groene kleur.

Daarna verder de Sierra Tajeda in ( een voorgebergte van de Sierra Nevada) in de richting van Periana een bijzonder mooi gelegen dorp.

Daarna weer terug gekomen in Vinuela en via een prachtige bergroute via Cannilas de Aceituno, Sedella naar het ons al bekende Competa. Vooral Sedella vonden met dit weer en de stilte in het dorp prachtig, we hebben hier dan ook lekker door heen gestruind en zelfs in de dorpskroeg terecht gekomen.

De smalle wegen hier door het gebergte zijn deze tijd zeer rustig, en de fototoestellen draaien overuren. De dag besloten met een bezoek aan een gezellig Italiaans restaurant in Torrox dus al dicht bij huis.

9/2

De ochtenduren besteed aan een partijtje tennis, 's middags veel zon maar een zeer harde wind.

10/2

Op naar de grote plaats aan de kust met de mooie naam Rincon de la Victoria, daar de auto geparkeerd en lopen langs de kust via La Cala naar El Palo. ( El Palo grote voorstad van Malaga) daar vonden we het wel genoeg, we moesten ook nog terug.

We hadden de bus kunnen nemen maar dat vonden we te kinderachtig, maar eerst een lekkere visschotel voor de lunch en dan lekker tegen de wind in terug lopen richting Rincon.

Bij terugkomst in Nerja nog even gezellig wat drinken bij The Ship.

Hier leuk contact gekregen met Deens/Zweeds echtpaar

11/2

Opgestaan met regen en dat hebben ze echt hier nodig.

In de middag kwam de zon weer helemaal terug, zijn lekker op ons terras gebleven.

In de avond met Coet en Marleen naar restaurant Stefan (Duits en goed) gezellige avond en ook hier kwamen we Frank en Lisa weer tegen. (uit Zweden), die op ons aanraden hier ook gingen eten.

13/2

Stormachtig weer toch nog naar La Herradura geweest.

15/2

Start van onze 4 daagse tour door Andalusie.

Zijn om 08.00 uur vertrokken  -met nog steeds stormachtig weer-  uit Punta Lara en hebben bij het stadje Coin pas ontbeten.

De route naar Ronda is erg mooi, en gaat over de Sierra de las Nieves (sneeuw gebergte) en zo rond het middag uur waren we in Ronda.

Een prachtig mooi gelegen stadje aan de rand van een zeer diepe kloof.

Zijn dus ook de kloof naar beneden, en natuurlijk ook weer naar boven gelopen, echt de moeite waard.

Een zeer apart gebouwde kerk bezocht, de Santa Maria la Mayor, het lijkt wel of hij in etappes is gebouwd met verschillende geloofsstromingen.

Het was wel erg koud in Ronda in de middag zelfs een hagelbui, en de bergen van de Sierra de las Nieves kregen inderdaad een laagje sneeuw.

Rond 17.00 uur ons geboekte hotel opgezocht en we moeten zeggen het was weer een goede keuze.

In de avond wilden we weer terug naar Ronda om de stad en de kloof bij kunstlicht te zien, de lampen waren er wel degelijk maar op maandagavond hadden ze zeker een soort siesta want de kloof en de bruggen lagen er maar donker bij.

Nee op deze avond zag Ronda er niet gezellig uit.

16/2

Prachtig weer, het had die nacht wel 4 graden gevroren, en na een geweldig ontbijtbuffet, in de richting van Grazalema gereden.

En dit via de prachtige dorpjes Villaluenga en Benoacaz, en via bossen met vele kurkeiken.

Rond Grazalema is het een schitterende omgeving van bergen,bossen en meren. (Prov. Cadiz)

In Grazalema zo'n 2 uur rondgelopen en met onze fototoestellen bezig geweest.

Daarna naar Zahara ook zo'n prachtig wit dorpje hoog gelegen aan een groot stuwmeer.

's Avonds in ons hotel gegeten, de Engelse eigenaar, was ook een kunstenaar in de keuken, dus heerlijk gegeten.

We vonden het best wel jammer om de volgende dag weer te moeten vertrekken uit dit leuke Rural hotel.

17/2

Rond 10.00 uur vertrokken via een zeer bergachtige route dus veel hairpins naar de stad Arcos de La Frontera.

Van afstand is deze stad weer zo apart gelegen, boven op een lange bergrug.

Hier in Arcos hebben we een kleine 2 uur rond gelopen, het is een zeer oude binnenstad.

Daarna de autovia genomen naar de grote stad Cadiz, eerst ons hotel opgezocht in Puerto Real dit is ongeveer 10 Km voor Cadiz gelegen.

We hadden ons hotel zeer snel op ons netvlies, maar om er te komen ging het niet echt lekker en kosten zo'n 20 min.

Na het inchecken, zijn we onmiddellijk naar Cadiz gereden, is een stad gelegen aan de Atlantische kust.

De oude binnenstad is op een schiereiland gelegen, zeer oud met lange en zeer smalle straten.

Ook de weer de zeer oude grote kathedraal ontbreekt ook hier niet.

Leuke ontmoeting gehad met een Duitse student en Mexicaanse studente die hier in Cadiz studeren.

Ook hier vonden we hotel Ciudad del Sur erg goed.

18/2

Na ons perfecte ontbijt rond 09.30 vertrokken, nog even naar Cadiz om wat mooie plaatjes te maken en daarna via de kustroute naar Tarifa.

Via Ciclana de la Frontera en Sancti Petri - voor sommige een bekende naam- en daarna de snelweg genomen.

Tarifa is de meest zuidelijk gelegen plaats in Spanje, een waar surfparadijs want het moet hier altijd hard waaien.

Het is gelegen aan de straat van Gibraltar, dus de overkant (Marokko) kan je goed zien.

De straat van Gibraltar is hier zo'n 14 km. breed.

Nu Tarifa vonden wij helemaal niks, het zal wel de tijd zijn dat wij hier waren.

22/2

Yohandra/Armando en Alex hebben ons bezocht in Nerja, heel leuk en gezellig geweest, ze moeten er toch een heel stuk voor rijden.

26/2  In de middag naar Velez Malaga

29/2  De dag dat we afscheid gaan nemen van Coet en Marleen, dit gaan we doen met vele bij Tapabar Pepe Moles.

2/3  Ton, Corine, Margareth en Dirk komen vanmiddag op visite voor een hapje en borrel.

4/3

Vele app's en felicitaties via Facebook en telefoontjes voor mijn verjaardag.

Koffie met appeltaart bij The Ship in de warme volle zon, en daarna naar het strand, dat lukt je niet op 4 maart in Holland.

En 's avonds lekker gezellig eten bij La Tahona Holandesa.

6/3

In de middag gaan lopen naar El Fuego en met Cisca en Gerrit naar Ajax kijken.

Daarna lopen de plannen toch weer anders.

7/3 Veel wind en regen

8/3

Een bezoek aan  de wijngaard Remsamen van een Nederlands echtpaar in Monda

Zeer interessante uitleg over het opzetten van zo'n wijngaard met alle ins en outs.

Ook het maken van de wijn werd zeer goed uitgelegd en natuurlijk inclusief een wijnproeverij.

Zeer hartelijke mensen Renee en Marjolein.

Spanje Vino

Qua productie is Spanje het 3e grootste Europese wijnland na Italië en Frankrijk. Voor wat betreft de oppervlakte is Spanje het grootste wijn- producerende land ter wereld. Het is ook het meest bergachtige wijnland in Europa waardoor het telen er soms lastig is en men zeer beperkte opbrengsten heeft per ha.

De bergketens in het binnenland verdelen het land in natuurlijke regio’s en zijn bepalend voor het daar heersende klimaat. Zo’n 75% van Spanje bestaat uit mesetas (immense vlakten).

Spanje is al eeuwen gekend voor hun versterkte wijnen, sherry. De jongste decennia is Spanje ook met z’n gewone wijnen aan een sterke opmars bezig en is tegenwoordig een van de betere wijnlanden ter wereld.
Een allereerste grote stap voorwaarts kwam halverwege de 19e eeuw, toen de meer noordelijk gelegen Europese wijngebieden verwoest werden door de Phylloxera. Terwijl de druiifluis zuidwaarts trok staken Franse producenten de Pyreneeën over om hun beroep op Spaanse bodem voort te zetten waarbij ze vaak Franse wijnstokken meebrachten. Sommige wijngaarden met Cabernet Sauvignon en Merlot dateren uit deze tijd. Uiteindelijk bereikt de luis ook Spanje (eind 19e eeuw), maar toen was er al een oplossing gevonden, nl. enten op Amerikaanse onderstokken en konden de wijngaarden herplant worden met een minimale onderbrekingstijd in de productie.

De opmars van de Spaanse wijnen is toe te schrijven aan het feit dat tot in de jaren 80 van de 20ste eeuw ieder dorp zijn wijngaarden en coöperatieven had. De druiven werden aan de coöperatie geleverd om zo wijn te produceren. Van wijnbouw had men weinig kaas gegeten en men had er weinig middelen .
Rioja was hierop de traditionele uitzondering op de regel.
In Spanje kwam men tot het besef dat men er enorme mogelijkheden had:

Oude wijnstokken in alle regio’s

Vaak typische druivensoorten voor een bepaalde regio

Perfect klimaat voor de wijnbouw

Uitstekende terroirs

Sinds de intreding van Spanje in de Europese Unie in 1986 kwamen meer middelen vrij.
In zowat alle regio’s worden (top)wijnen geproduceerd . Het is in feite enkel in hooggebergten zoals de Sierra Nevada, dat in een groot gebied totaal geen wijn wordt verbouwd.

Er zijn grote verschillen que temperatuur tussen de seizoenen en grote temperatuursverschillen tussen dag en nacht.
Op Meseta heerst een semi-continentaal klimaat met strenge winters en het e zomers. In het noorwesten wordt heerst aan  kuststrook een Atlantische Oceaan- klimaat (gematigde temperaturen en vrij vochtig, zachte winters en aangename zomers)  beïnvloed door de Golf van Biscaya. Aan de oostelijke Costa’s heerst dan weer een mediterraan klimaat.  In het Zuidelijke Andalusië heerst een half continentaal, half mediterraan klimaat met zeer hete en droge zomers en enorm zachte winters. In Rioja, tot in La Mancha heeft men een continentaal klimaat met op sommige plaatsen extreme temperatuurverschillen tussen de winter en zomer en dag en nacht. Dit is vooral het geval in de regio’s langs de Duero. Een groot deel van het stukje Spanje met een continentaal klimaat liggen op een hoog plateau. Dit klimaat is uitstekend voor de Tempranillo druif.
In het gedeelte net boven Portugal, tegen de Atlantische kust, regio Galicia, heerst een Atlantisch klimaat. Deze regio is de bakermat van witte en rode topwijnen.

Qua bodemsoorten vindt men een enorm gamma aan types met één gemeenschappelijk kenmerkt: de bodems zijn meestal arm met weinig organisch materiaal. Er zijn ook veel zandbodems, rotsbodems, kalkbodem, …. De wijnstokken worden verder van elkaar geplaatst dan elders en de opbrengst is dan ook lager dan in Frankrijk of Italië

Druivenvariëteiten

Ook in Spanje vindt men wereldwijd aangeplante druiven als Chardonnay, Sauvignon Blanc, Cabernet Sauvignon, Merlot en Syrah. Maar in Spanje vindt men ook meer dan 500 lokale druivensoorten.

Hieronder de belangrijkste

Wit

Airen: uitsluitend in Spanje voorkomend, goed voor 30% van de totale  druivenoogst

Albariño: Galicia

Macabeo (Viura): in heel Noord-Spanje en in zuidelijker gelegen delen waar men Cava mag maken. In Catalunya wordt hij geassembleerd met Xarel-lo en Parellada,. Cava's van buiten Catalunya zijn meestal 100 procent macabeo. Wat stille wijnen betreft is de macabeo de belangrijkste witte druif voor Rioja en Navarra.

Moscatel (de Alejandria of Moscatel Romano): hoofdzakelijk in Valencia, Alicante, Malaga en Canarische Eilanden. De naam Moscatel de Alejandria is afgeleid uit het feit dat er wordt vermoed dat druif afkomstig is uit Alexandrië (Egypte).

Palomino: vooral voor Sherry

Parellada: vooral in Penèdes voor mousserende wijnen en Costes de Serge (grens van Catalonië en Aragon, ten westen van Barcelona

Pedro Ximinez: regio Montilla-Moriles, nabij Cordoba. Vooral gebruikt voor de betere zoete wijnen

Verdejo: populariste witte druif. Wordt vaak gebruikt in cuvées met Macabeo en Palomino

Xarel-lo: typisch Catalaanse druif

Blauw

Bobal: Wordt uitsluitend in Spanje aangeplant uit het noorden van Levante. Vaak in combinatie met Grenache en Monastrell.

Cariñena: genoemd naar streek van herkomst (Aragon), wordt ook gebruikt in Catalonië en Rioja.Andere benaming is Mazuelo.
In Frankrijk en California te vinden als Carignan

Garnacha: meest aangeplante druif in Spanje

Garnacha blanca (Grenache Blanc)

Garancha tintorera (Grenache Noir)

Graciano: een van de beste Spaanse druiven (in Frankrijk gekend als Morrastel)

Mencia: vooral in Galicia en El Bierzo (in het noordwesten van Spanje)

Monastrell : vaak voorkomend in zuiden van Levante, in Frankrijk gekend als Mourvèdre

Tempranillo: bekendste Spaanse druif, andere benamingen zijn Cencibel in La Mancha, Ull de llebre in Catalunya, Tinto Fino of Tinto del País in Ribera del Duero, Tinta de Toro in Toro.

1. Rob en Tineke:
    Hallo Loes en Rob,

Hartstikke informatief en leuk weer om het verslag te lezen.
    Als wijnliefhebbers is de info over de druiven soorten enz. ook leuk om te lezen. We hebben de recentste fotos ook bekeken, mooi hoor!

Groetjes,
    Rob en Tineke
  2. Jan&mary:
    Hallo Rob&loes,
    Wat veel foto's zijn er weer gemaakt. Erg leuk!
    Jullie hebben het wel naar je zin zo te lezen. Zal straks misschien tegenvallen als je weer hier bent. Veel plezier nog en groetjes
    Jan en Mary
  3. L.warmerdam:
    Hallo lieve mensen.
    Ook deze keer weer een super reisverhaal
    en hele mooie foto,s.Wat zullen jullie weer aan het gewone leven
    moeten wennen.Ik hoop niet dat jullie ook weer aan de buren moeten wennen want wij vinden het wel weer gezellig als jullie
    weer thuis zijn.Hier gaat alles goed en met jullie huis ook.
    Wat goed dat Ajax gewonnen heeft.Heerlijk. Liefs v ons beiden
  4. Marja:
    21 maart 2016
    Hallo Rob en Loes.

Het blijft een feestje om jullie reisverhalen te lezen. De foto's zijn weer erg leuk en wat zien jullie veel! Blijf vooral veel genieten, veel liefs John en Marja
  5. Robknoop:
    22 maart 2016
    Leuk
  6. Dick en Gerda:
    22 maart 2016
    Het is elke keer weer mooi om jullie verhalen te lezen. Mooie foto,s erbij,heel erg leuk. Wat genieten jullie daar. Volgend jaar weer?
  7. Irene Visser-Berends:
    23 maart 2016
    Hoi Rob en Loes, Het is altijd leuk jullie verhaal te lezen. Even voor jullie informatie ik ga vanavond naar Turkije en blijf daar tot vrijdag 1 april. Ik vlieg terug zaterdagmorgen 2 april. Door drukte kon Huseyin niet naar Nederland dus hebben wij de rollen omgedraaid. Mag ook wel na 7 maanden. Dus ik ben er even tussenuit.
    Genieten jullie nog maar lekker, groetjes Irene